SPOLOČNOSŤ PANTONE AKO UDAVAČ FAREBNÝCH TRENDOV

Ak sa pohybujete v odvetví grafického dizajnu, tlače, marketingu či módy, pojem pantone vám určite nie je cudzí. Zjednodušene môžeme povedať, že ide o univerzálny jazyk medzi dizajnérmi a tlačiarmi, založený na jednotnom vnímaní a pomenovaní farieb. Prečo a ako vznikla táto filozofia, aké je jej využitie, výhody a nevýhody v praxi? V tomto článku si na všetko posvietime a dozviete sa aj to, ako sa z obyčajnej malej tlačiarne v priebehu rokov stal nadnárodný gigant, diktujúci celosvetové módne trendy.

Spoločnosť Pantone vznikla v 50. rokoch minulého storočia ako malá mestská tlačiarnička v severoamerickom štáte New Jersey. Samotný proces tlače v tom čase ešte nemal nijaké univerzálne štandardy, každý si miešal farby podľa seba. Napríklad Pantone fungovala na 60 farebných odtieňoch, avšak pri ich výrobe sa nepostupovalo podľa žiadnych noriem. Taktiež, vnímanie farieb je veľmi relatívne a preto, ak prišiel zákazník do Pantone s požiadavkou „chcem žltú farbu“, ponúkli mu iný výsledok ako napr. v tlačiarni vo vedľajšom meste. Svoje o tom vie aj spoločnosť Kodak, ktorá na potlač svojich krabičiek využívala služby viacerých tlačiarní. To malo za následok rozdielnu reprodukciu výsledných farieb na obaloch a často sa stávalo, že krabičky, potlačené tmavšou farbou žltej, zákazníci nechceli kupovať, pretože si mysleli, že farba (a teda aj samotný produkt) je už stará.

Jeden zo zamestnancov, Lawrence Herbert, sa preto rozhodol využiť svoje vedomosti vyštudovaného chemika a trochu tento systém prepracoval. Podarilo sa mu vyselektovať 12 (neskôr 10) základných farieb, ktoré slúžili na výrobu ďalších a ďalších odtieňov. Jednotlivé pomery, v akých sa odtiene miešali, si starostlivo zaznamenával, čím vznikol prvý Pantone vzorkovník farieb. V tom čase ešte asi nikto netušil, že o pár rokov neskôr budú mať takéto vzorkovníky kusovú hodnotu niekoľko stoviek dolárov.

Problémom však ostávalo, že tento systém nebol jednotný a každá tlačiareň si stále miešala vlastné farby. Herbert sa preto snažil o osvetu a začal verejne propagovať spôsob univerzálneho miešania a kódovania farieb (pomenoval ho Pantone Matching System – PMS), čo sa mu aj úspešne darilo. Nedarilo sa však majiteľom Pantone, ktorí firmu dostali do mínusu vo výške 50-tisíc dolárov. Herbert tento dlh vyplatil, čim sa stal novým majiteľom spoločnosti a jeho aktivity tak mohli nadobudnúť oveľa väčší rozmer.

PMS sa vďaka agresívnej kampani postupne rozšíril do celého sveta, čím si spoločnosť získala globálny rešpekt a prestíž. Zaujímavý príklad, licenciu na jeho používanie si v priebehu dvoch týždňov zakúpilo 20 z 21 oslovených výrobcov atramentu. Získali teda Herbertovo know-how a mohli ho začať oficiálne používať, čo v praxi znamenalo napríklad aj vyriešenie spomenutého problému s rôznofarebne potlačenými Kodak krabičkami.

Vďaka komunikácii prostredníctvom univerzálneho jazyka PMS sa dnes tlačiareň v New Yorku, Paríži i v Bratislave riadi rovnakým farebným modelom, využíva rovnaké farby a ich pomenovania, na základe čoho si zákazník môže byť istý, že kdekoľvek na svete mu vytlačia rovnaký farebný výsledok. Pre správne pomenovanie želaného odtieňa sa využívajú Pantone vzorkovníky priamych farieb, ktoré obsahujú tisícky odtieňov (aktuálny Pantone Formula Guide 2020 ich má 2161).

A keďže tá istá farba dosiahne iný farebný výsledok po nanesení na rôzne povrchy (matný a lesklý papier, textil, plast, drevo atď.), existuje aj mnoho typov vzorkovníkov, ktoré si jednotlivé agentúry vyberajú podľa svojej špecializácie. Sú to vlastne také vejáriky, potlačené najrôznejšími odtieňmi, ktoré vám Pantone vedia poskytnúť. Pod každou farbou je jej unikátny kód a názov, napr. PANTONE 13-1106 TCX Sand Dollar. Jeden takýto „vejárik“ sa predáva za stovky eur a približne každé dva roky vychádza v aktualizovanej verzii s novými dostupnými odtieňmi.

Ak ste si už teda podľa vzorkovníka vybrali svojho favorita, tlačiar ho musí objednať (farby sa, kvôli maximálnej zhode so vzorom, miešajú len na špecializovaných miestach) a zasadiť do svojej tlačiarne ako piatu, tzv. priamu farbu (obyčajne tlačiareň tlačí na báze štyroch farieb – CMYK, tie však nedokážu pokryť celé farebné spektrum a tak prichádzajú na scénu priame farby). Samozrejme, okrem Pantone existujú aj iné alternatívy, fungujúce na báze vlastných odtieňov, ale Pantone je v tomto odbore vďaka Herbertovej masívnej kampani asi najznámejšia. Nevýhoda tkvie snáď len v tom, že tlač priamou farbou je omnoho nákladnejšia a musí sa realizovať na špeciálnom stroji.

Okrem výroby priamych farieb, od roku 2000 Pantone pravidelne predstavuje širokej verejnosti aj farbu roka (The Color of the Year / COTY). Táto farba je predstavovaná v decembri a ovplyvňuje dizajnérske, módne i filmové trendy nasledujúceho roka. Farbu vyberá tajná porota, zasadajúca na neznámom mieste, pričom víťazná farba má vždy reflektovať aktuálnu spoločenskú situáciu.

Farbou prelomového roka 2020, ktorý zmenil všetko, o čom sme si doteraz mysleli, že je stabilné a nemenné, sa stala farba vody, mora, oceánu, pokojná modrá, konkrétne elegantný odtieň 19-4052 Classic Blue. Tento odtieň mal priniesť odolnosť, čistotu a sústredenosť mysle. Vniesť pokoj, dôveru a spojenie; zdôrazňoval našu túžbu po spoľahlivom a stabilnom základe, na ktorom sa dá stavať, keď prekročíme prah do novej éry. Čo myslíte, odhadli to perfektne?

Tento, veríme, že úspešný, rok 2021 nám boli predstavené až dve farby, a to Ultimate Grey a Illuminating Yellow. Podľa PCI (Pantone Color Institute) majú znázorňovať potrebu jednoty, odkaz sily a nádeje.

Schválne sa teraz pozrite do svojho šatníka. Vlastníte nejaké kúsky v týchto odtieňoch? Ak áno, môžete si pogratulovať, pretože už poznáte svoj dominantný outfit na rok 2021.

Total
0
Shares
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prev
POMOC NA DOSAH RUKY: TERAPIA PRÍRODOU A TIPY NA ZÍSKANIE ENERGIE

POMOC NA DOSAH RUKY: TERAPIA PRÍRODOU A TIPY NA ZÍSKANIE ENERGIE

Nemusíte hneď objímať stromy

Next
ČESKOSLOVENSKÁ BYTOVÁ KULTÚRA MEDZIVOJNOVÉHO OBDOBIA JE AJ PO ROKOCH STÁLE IN

ČESKOSLOVENSKÁ BYTOVÁ KULTÚRA MEDZIVOJNOVÉHO OBDOBIA JE AJ PO ROKOCH STÁLE IN

Spomínate si ešte na nábytok, ktorý zdobil príbytok vašich starých rodičov?

You May Also Like