HENRY FORD – MUŽ, KTORÝ POSTAVIL AMERIKU NA KOLESÁ

Tvrdohlavý, cieľavedomý, nadaný. Tak ho spravidla označujú životopisci. Za príbehom vynálezcu prvého masovo dostupného auta sa však skrýva oveľa viac. Život a podnikateľské úspechy Henryho Forda obdivujeme aj po viac ako 150 rokoch.

V roku 1863 americký Detroit ešte netušil, že sa o niekoľko rokov stane symbolom automobilového priemyslu a že sa s ním bude spájať toľko známych značiek. Príbeh Henryho Forda sa začína 30. júla na farme rodiny Fordovcov v Michigane. Bol prvým zo šiestich detí Mary a Wiliama, prisťahovalcov z Belgicka a Írska. Vyrastal vo svete, ktorému neochvejne panoval parný pohon. Podľa predstáv otca mal v dospelosti prebrať rodinný biznis. V kartách však, zdá sa, nikdy nemal napísané farmárčenie.

JEDNO MENO – SYNONYMUM AUTA

Sú ľudia, ktorí za celý život neobjavia svoje nadanie a potom sú takí ako on. Už od detstva mal blízko k mechanike a strojom. Neskôr sníval o tom, že zostrojí voz rýchlejší ako kone. S prirodzeným nadaním pre techniku a silným podnikavým duchom sa to jednoducho raz muselo podariť.

Krátko po matkinej smrti, vo veku šestnásť rokov, začína v Detroite študovať strojárstvo. Neskôr sa zamestná ako zámočnícky učeň a opravár parných strojov. Paradoxné je, že v tom bol dobrý a jeho zručnosť pri práci s parným pohonom ocenili viaceré firmy. V centre jeho záujmu však stáli moderné zážihové motory a s nimi spojený benzín.

V roku 1891 sa už ako ženatý muž stal zamestnancom a neskôr vedúcim inžinierom spoločnosti Edison Illuminating Company, ktorá patrila známemu americkému vynálezcovi Thomasovi A. Edisonovi. Počas tejto práce sa púšťa do odvážnych experimentov s benzínovými motormi a usilovne pracuje na svojom prvom automobile. Ten sa stal skutočnosťou v roku 1896. Dvojmiestny Quadracycle bol poháňaný dvojvalcovým spaľovacím motorom a riadil sa jednoducho pákou. Na cestách dosahoval maximálnu rýchlosť 30 km/h a neskôr bol predaný za 200 dolárov. Tie Henry Ford, ako správny podnikateľ, použil na rozširovanie biznisu. Poháňaný úspechom a sponzorskými darmi investoval do zlepšovania motora a v roku 1899 zakladá svoju prvú firmu. Detroit Automobile Company sa však stala stelesnením aj prvého Fordovho neúspechu. Autá kvalitou ani predajmi nedosahovali predstavy zakladateľov a spoločnosť rýchlo zanikla.

AUTÁ DOSTUPNÉ PRE VŠETKÝCH

Aké by to boli autá, keby neboli rýchle? Aj Henryho Forda oslovil svet pretekov a prekonávania rekordov. Venoval sa im už v čase založenia svojej druhej spoločnosti Henry Ford Company. Spoluzakladal ju v roku 1901. Ani na druhý pokus sa však s partnermi nezhodol a trval na tom, že chce vyrábať autá pre bežných ľudí. Kvalitné, no cenovo dostupné. Zo spoločnosti, z ktorej sa neskôr vyvinul slávny výrobca Cadillacov, preto odchádza.

S kapitálom 28 000 dolárov v roku 1903 vzniká firma Ford Motor Company a plánu vytvoriť vozidlo pre každého už nič nestojí v ceste. O päť rokov vychádzali z montážnej linky prvé modely legendárneho Fordu T. Modernú pásovú linku Henry Ford neobjavil (ako sa často mylne uvádza), len ju zdokonalil a efektívne prispôsobil automobilovému priemyslu. V praxi to znamenalo, že každý pracovník robil len jednu špecifickú činnosť, ktorú časom vykonával zručnejšie a rýchlejšie. Vďaka tomu sa výroba Modelu T postupne skrátila na neuveriteľných 93 minút a stalo sa z neho najpopulárnejšie auto na svete.

V roku 1914 predal viac ako 250-tisíc kusov modelu T.

Jeho konkurenčnou výhodou nebola len nízka cena (z pôvodných 850 dolárov klesla časom na 250 dolárov), ale najmä odolnosť a jednoduchá konštrukcia. Riadilo aj opravovalo sa ľahko a jazdilo rýchlosťou 70 km/h. Nové kusy prichádzali až do roku 1927 a vyrobilo sa ich spolu viac ako 15 miliónov. Revolúcia známa ako „fordizmus“ práve začala.

Za 250 dolárov si ho mohol dovoliť takmer každý. Dnes sa jeho cena v aukciách pohybuje často nad 20 000 dolárov.

SPOKOJNÝ ZAMESTNANEC – DOBRÝ ZAMESTNANEC

Ako majiteľ jednej z najznámejších značiek na svete si Henry Ford naplno uvedomoval dôležitosť ľudských zdrojov. Vedel, že keď chce byť najlepší, musí spolupracovať so špičkou vo svojom odbore. Pracovať pre Ford bolo lákavé nielen pre vyššie mzdy (spoločnosť platila 5 dolárov na deň, t. j. dvakrát viac ako konkurencia). Umožňovala aj účasť na zisku a ako prvá zaviedla 5-dňový pracovný týždeň s 8-hodinovým časom. Zamestnancom a ich rodinným príslušníkom prispievala na lekársku starostlivosť, zabezpečovala im vzdelanie i výstavbu športovísk. Za to vedenie dostalo naspäť vyššiu produktivitu a efektívnejšiu výrobu. V našich zemepisných šírkach sa týmto spôsobom riadenia inšpiroval napríklad Tomáš Baťa.

Henry Ford veľmi skoro pochopil aj silu marketingu. Tento fakt spolu so širokou sieťou aktívnych predajcov zaručil, že predaje každým rokom rástli, niekedy o viac ako 100 %.

Reklamu značky Ford by ste v tom čase našli takmer v každých amerických novinách.

Portfólio značky Ford nezahŕňa len autá. Počas prvej svetovej vojny jeho anglické továrne produkovali napríklad letecké motory. Okrem výrobných závodov vlastnil Henry Ford podľa časopisu Time aj kaučukové plantáže v Brazílii, lode, železnicu a niekoľko uhoľných a železných baní.

S menšími ako miliónovými sériami vo Forde nepočítali ani pri spúšťaní predaja Modelu A. Jeho začiatok v roku 1927 bol reakciou na klesajúce predaje Modelu T a nastávajúcu ekonomickú krízu v spoločnosti, ktorú v tom čase už predbiehala konkurencia. Nový model vytvoril Henry Ford spolu so synom Edselom a kúpilo si ho 4 milióny ľudí. Išlo o prvý automobil, ktorý mal bezpečnostné čelné sklo, pedále – ako ich poznáme dnes a riadiacu páku. Edsel sa v roku 1938 stáva riaditeľom spoločnosti a jeho otec prvýkrát odchádza do dôchodku. Ešte netušil, že sa o päť rokov (ako 79-ročný) po nečakanej synovej smrti na svoje miesto na určitý čas vráti.

Aj počas druhej svetovej vojny má Ford armádne zákazky, presne ako prvýkrát. Okrem bežných áut značka produkovala džípy a nemenej dôležité lietadlá. V septembri 1945 vedenie preberá vnuk zakladateľa, Henry Ford II. Prvý a známejší Henry Ford zomiera o necelé dva roky doma v Dearborne vo veku 83 rokov.

OD 50-TYCH ROKOV PO SÚČASNOSŤ

Päťdesiate roky znamenali pre značku Ford produkciu 800-tisíc áut ročne. V roku 1955 sa automobilka stala prvým výrobcom v Británii, ktorý sedadlá vybavil bezpečnostnými pásmi.

60-te roky boli v znamení Mustangu a pretekárskych úspechov. Tie sa viažu najmä na súperenie Forda so známou talianskou značkou Ferrari. Rok 1963 si v americkej automobilke navždy budú pamätať ako ten, kedy takmer túto konkurenčnú spoločnosť kúpili. Nevydarený obchod u Henryho Forda II. zarezonoval natoľko, že sa rozhodol poraziť talianske športiaky na tom najprestížnejšom okruhu. V roku 1966 tak už triumfovali na 24-hodinových pretekoch v Le Mans, kde model GT obsadil všetky tri prvé priečky. O tomto období bol v roku 2019 natočený aj hollywoodsky film Ford vz. Ferrari (u nás uvádzaný pod titulom Le Mans´66).

70-te roky poznačila ropná kríza. Spoločnosť smeruje na východoázijské trhy. Uvedený je úsporný model Taurus, ktorý sa stal najpredávanejším autom v Európe i Severnej Amerike.

O desaťročie neskôr sa trendom stávajú vozidlá typu MPV a SUV a predaje Fordu sa opäť šplhajú smerom nahor. Na prelome 80. a 90. rokov Ford rozširuje svoju produktovú základňu o modely japonskej Mazdy a luxusných značiek Aston Martin, Jaguar či Volvo (neskôr aj Land Rover). Výroba vozidiel typu sedan ustupuje, čo sa spoločnosti onedlho stane takmer osudným. Na americkom trhu sú čím ďalej úspešnejšie japonské a európske automobilky a tie domáce, ktoré reprezentuje najmä tzv. „Veľká trojka“ (Ford, General Motors a Daimler Chrysler) rieši často existenčné problémy.

Riaditelia vo Forde sa menia a každý do jeho záchrany dáva to svoje. V roku 2006 je spustený plán záchrany „Way Forward“, ktorý znamenal globálne zoštíhľovanie firmy na úrovni výroby a logicky i ľudských zdrojov. Najnovšou zmenou vo vedení bolo v roku 2017 vymenovanie generálneho riaditeľa Jamesa Patricka Hacketta. Jedným z posledných úspechov značky je uvedenie prvého elektrického SUV Fordu Mustang Mach-E, ktorý bol predstavený v roku 2019. Slávna značka však iste nepovedala posledné slovo a my s napätím očakávame najbližšie novinky z jej dielne.

ZAUJÍMAVOSTI
  • Menej známu stránku úspešného príbehu Henryho Forda predstavuje jeho silný protižidovský postoj. Svoj otvorený antisemitizmus prejavoval napríklad písaním tendenčných článkov.
  • Legendárna Plechová Líza (Model T) sa vyrábala výhradne v čiernej farbe. Dôvodom bola jednak tvrdohlavosť a konzervatívnosť Henryho Forda, jednak praktickosť čiernej farby, ktorá najrýchlejšie schla.
  • Výrobný rekord Modelu T prekonal až príchod obľúbeného Volkswagenu Beetle.
  • V roku 1919 Ford odmietol návrh na spoločný podnik s André Citroënom.
  • Od roku 1964 Ford používa pri vývoji počítač. Stal sa tak prvou spoločnosťou, ktorá s tým začala.
Total
0
Shares
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prev
ANDY WARHOL – KDE SA SKRÝVAJÚ TAJOMSTVÁ ŽIVOTA A TVORBY IKONY POP-ARTU?

ANDY WARHOL – KDE SA SKRÝVAJÚ TAJOMSTVÁ ŽIVOTA A TVORBY IKONY POP-ARTU?

Medzilaborce, maličké mestečko ležiace na Hornom Zemplíne, pri hraniciach s

Next
CINQUE TERRE: SLÁVNA TALIANSKA PÄŤKA

CINQUE TERRE: SLÁVNA TALIANSKA PÄŤKA

Prvýkrát som so zatajeným dychom obdivovala Cinque Terre na fotografiách

You May Also Like