TESLA VYRÁŽA DYCH A STÁLE MÁ ČÍM PREKVAPIŤ. ČO BUDE ĎALEJ?

BEŽNÉ ELEKTROMOBILY UŽ ĽUĎOM NESTAČIA. PRICHÁDZA „LUNOCHOD“ CYBERTRUCK

Cesta spoločnosti Tesla za úspechom nikdy nebola ružová. Avšak bol to práve Elon Musk, ktorý v prvej polovici nového milénia s neskrývaným nadšením rozprával o elektromobiloch, ako o budúcnosti dopravy. A to nielen osobnej, ale aj hromadnej a leteckej. V kontexte danej doby boli takéto tvrdenia natoľko odvážne, že mnohí o schopnosti E. Muska predvídať budúcnosť, vážne pochybovali. Navyše jeho vízie mali aj trhliny. Elektromobily ani zďaleka nemali taký potenciál, aby mohli v dohľadnej dobe ohroziť, či dokonca nahradiť, vozidlá so spaľovacími motormi. Výroba áut na elektrický pohon bola nielen drahá a v mnohých ohľadoch aj nerentabilná, ale množstvo otázok vyvolával aj ich dojazd, nehovoriac o ich bezpečnosti a spoľahlivosti.

Z ROZPAKOV NADŠENIE

Elektromobily prinášali rozpaky. O tom, že blízka doba možno predsa len prinesie zmenu na trhu, začal viac napovedať rok 2013, kedy si ľudia začali prvé elektrické “lastovičky” viac všímať. Všímať si začali aj Elona Muska, ktorému netrvalo dlho, aby sa stal medzi technokratmi akýmsi hrdinom sľubujúcim prevratné novinky. Vďaka projektu s názvom Tesla dokázal E. Musk zbúrať stereotypy o elektrických autách ako o šedých káčatkách, o ktoré nemá nikto záujem nielen kvôli ich dizajnu, ale aj jazdným vlastnostiam. Tesla Roadster (dostala sa do výroby v roku 2008) bola superšportiakom s ladnými krivkami, výbornými jazdnými vlastnosťami a nulovými emisiami.

2. generácia športového elektromobilu Tesla Roadster 2020. (Zdroj: cdn.motor1.com)

Bol to pritom len začiatok jednej éry, ktorej pokračovateľom bol Model S. Ten sa s odstupom času stal kultovým elektromobilom, ktorý chcel vlastniť každý. Nielen že mal elegantný výzor luxusného automobilu vyššej triedy, ale jeho extrémne veľký dojazd na jedno nabitie dokázal zasadiť ranu aj najtvrdším skeptikom. Model S navyše v testoch bezpečnosti dokázal to, čo sa v histórii žiadnemu vozidlu nepodarilo. Model S získal od americkej organizácie NHTSA najvyššie hodnotenie vo všetkých kategóriách bezpečnosti. Nie nadarmo sa na dlhé roky stal Model S etalónom bezpečnosti. Na povesti najbezpečnejšieho auta mu síce ubralo zopár incidentov z posledných troch – štyroch rokov, no Model S je stále elektromobilom, po ktorom je najväčší dopyt. Na auto sa síce nestoja rady, no minimálne existujú dlhé poradovníky, ktoré záujemcov o Model S donútili, aby siahli aj po jazdenke. Takéto prípady sa množili vo svetovej mekke elektromobilov – v Nórsku. Lepší štart si Tesla ani nemohla priať.

Tesla Model S (Zdroj: teslamag.de)
DLHODOBO STRATOVÝ BIZNIS S VEĽKÝM POTENCIÁLOM

Zaujímavé pritom je, že Tesla bola napriek miliardovému biznisu a trhu s reálnym dopytom po jej vozidlách, dlhodobo v červených číslach. V druhom kvartáli minulého roka bola firma vo viac ako 400-miliónovej strate (pozn. v dolároch), čo bolo síce o 300 miliónov menej než v prvom kvartáli, no predsa. Viac než na čísla je ale dôležité upozorniť na okolnosti – na strate sa najviac podieľali náklady na reštrukturalizáciu, rozširovanie výroby a rozsiahle investície. Aktuálne je Tesla na najlepšej ceste stať sa firmou, ktorá sa dokáže uživiť a dlhodobo generovať zisk.

Predstavenie nových modelov vozidiel je spojené s takým údivom a nadšením, na aké si z nedávnej minulosti môže zaspomínať snáď len Apple. Navyše spoločnosť dokáže stále prekvapiť a na málo rozvinutom trhu aj búrať stereotypy o elektromobiloch, ktoré sú nabité futuristickými technológiami, extrémnym výkonom a ponúkajú aj najvyššie štandardy bezpečnosti.

Tesla aj v posledných rokoch postupovala veľmi konzistentne. Nie je tomu tak dávno, čo Elon Musk predstavil prvé SUV tejto značky – Model X SUV, ako aj “ľudový” elektromobil Model 3. Musk medzičasom získal aj nový prívlastok – narušiteľ trendov číslo 1 (z angl. #1 disruptor), čo len spečatil nečakaným predstavením auta, ktoré dizajnom predbehlo dobu. Mnohí ho prirovnávajú k lunochodu či hviezdnej lodi. Ani jedni, ani druhí pritom nemajú ďaleko od pravdy. Nový Cybertruck má natoľko excentrický dizajn, že by sa fantáziou E. Muska a jeho tímu mohli inšpirovať aj tvorcovia sci-fi filmov.

Tesla Model X (Zdroj: automais.autosport.pt)
Total
0
Shares
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prev
NAUČTE SA VYCHÁDZAŤ Z KOMFORTNEJ ZÓNY

NAUČTE SA VYCHÁDZAŤ Z KOMFORTNEJ ZÓNY

Ako by ste charakterizovali termín komfortná zóna?

Next
BAŤA – VIAC AKO 125 ROKOV SVETOVÝCH TOPÁNOK

BAŤA – VIAC AKO 125 ROKOV SVETOVÝCH TOPÁNOK

Nie je veľa firiem, ktoré si udržia verných zákazníkov aj naprieč generáciami

You May Also Like