OSLOBOĎTE SA OD KAŽDODENNÉHO CHAOSU: ZÍSKAJTE POKOJNÝ TOK MYŠLIENOK PRAXOU MINDFULNESS

Mindfulness je skutočne zaujímavá téma a jej formálna prax môže byť životom meniaca koncepcia – stav mysle, ktorý je pokojný, jasný a plne prítomný. Ale ako sa dostaneme k tomuto stavu? Ako sa dostaneme od búrlivého oceánu našich každodenných impulzov a pocitov k pokojnému toku myšlienok? Tu prichádza na rad formálna prax mindfulness.

FORMÁLNA PRAX MINDFULNESS – MEDITÁCIA

Formálna prax mindfulness je konkrétny čas, ktorý si naplánujeme počas dňa alebo týždňa, v priebehu ktorého sa zameriame na uvedomovanie si svojho tela, svojich pocitov, svojich myšlienok a svojho okolia.

Predstavte si, že prechádzate po ceste obklopenej bujnou zeleňou. Vôňa kvetov je intenzívna, slnko je vysoko na oblohe a dáva vám pocit tepla, ktoré je príjemne hrejivé na pokožke. Prichádzate k lavičke a sadáte si.

Ostávate sedieť a snažíte sa byť úplne prítomní. Cítiť, ako sa vaše telo dotýka lavičky, ako vaše plecia padajú dolu, hlava je vyrovnaná, ruky v lone. Zamykáte oči. Ostraňujete všetky myšlienky o tom, čo sa stalo alebo čo sa môže stať. Len ste tam, cítite, ako sa vaše telo hýbe s každým dychom.

Potom otvárate oči a pozorujete scénu pred vami. Sústredíte sa na každý detail – farbu kvetov, vôňu vzduchu, melódiu vtákov, vzor oblakov na oblohe.

Sústredíte sa na každý jednotlivý detail, ako keby ste ho videli prvýkrát.

Toto je mindfulness. Je to byť plne zaujatý tým, čo sa deje práve teraz. A toto je také silné, pretože nám to umožňuje odstrániť stres a rušivé myšlienky, ktoré nás ovládajú.

Mindfulness je ako sťahovanie závesu, aby ste videli svet jasnejšie. Umožňuje nám oddeliť sa od rušivých myšlienok a stresu a namiesto toho si užiť každý moment tak, ako je. A to je magické.

Čas, kedy sa zastavíme a plne sa ponoríme do prítomného okamihu.

Časom sa môže táto prax stať neoddeliteľnou súčasťou nášho života – ako raňajky alebo večerná prechádzka. Ako každá zručnosť aj toto vyžaduje prax, trpezlivosť a zanietenie.

AKO ZAČAŤ FORMÁLNU PRAX MINDFULNESS PRAKTIZOVAŤ?

Prvým krokom je nájdenie tichého miesta, kde sa budeme cítiť pohodlne a nebude nás nič rušiť. Môže to byť vaše obľúbené kreslo, záhrada alebo dokonca tichý kútik v kaviarni. Potom sa skutočne zameriame na prítomný okamih. Môžeme sa sústrediť na dýchanie, na zvuky okolo nás alebo na naše pocity.

Jedným z najčastejších cvičení formálnej praxe mindfulness je tzv. “body scan”, kedy sa postupne zameriame na každú časť nášho tela – od prstov na nohách až po vrchol hlavy. Cieľom je nielen zvýšiť si vedomie o našom tele, ale aj o tom ako sa v ňom cítime.

Je dôležité pripomenúť, že pri mindfulness nesúdime. Ak cítime napätie v ramenách, nepovažujeme to za niečo “zlé”. Je to iba pocit napätia, nič viac. Toto vedomie nám umožňuje lepšie chápať seba a svoje reakcie, a tým nám pomáha lepšie sa vysporiadať so stresom a napätím.

Môžete si tiež vyskúšať meditáciu s plnou pozornosťou, ktorá je tiež súčasťou formálnej praxe mindfulness. Meditácia môže byť zábavná a uvoľňujúca, a zároveň nám môže pomôcť byť viac prítomnými a vedomými.

Formálna prax mindfulness môže byť naozaj cestou k pokojnejšej mysli a plnejšiemu životu. Ale ako všetko, aj toto vyžaduje trpezlivosť a prax. Viem, že ak sa na túto cestu vydáte, objavíte v sebe poklad, ktorý je naozaj nepostrádateľný. Tak sa nebojte a skúste to. Nech je vaša mysle pokojné jazero, nie búrlivý oceán.

NEFORMÁLNA PRAX MINDFULNESS – UVEDOMOVANIE SI BEŽNÉHO OKAMIHU

Mindfulness je forma meditácie, ktorá nás učí byť viac prítomní. Je to koncentrovanie sa na súčasný okamih bez posudzovania alebo rozptyľovania. Znie to jednoducho, ale v skutočnosti je to niečo, čo si vyžaduje prax.

Neformálna prax mindfulness je však niečo, čo môžete začleniť do každodenného života bez potreby špeciálnej výbavy alebo množstva času.

Neformálna prax mindfulness môže byť čokoľvek, čo robíte – pranie riadu, chôdza do práce, jedenie, dokonca aj čakanie na autobus. Kľúčom je byť úplne prítomný a sústredený na to, čo robíte. Cíťte teplú vodu na rukách, keď umývate riad. Sledujte, ako sa vám na jazyku rozpúšťa jedlo. Vnímajte, ako vaše nohy dopadajú na chodník, keď idete do práce. Nechajte svoju myseľ byť plne zapojenú do súčasného momentu.

Total
0
Shares
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prev
SEBASABOTÁŽ: PREKONAJTE SVOJE VNÚTORNÉ PREKÁŽKY A POSUŇTE SA V ŽIVOTE ĎALEJ

SEBASABOTÁŽ: PREKONAJTE SVOJE VNÚTORNÉ PREKÁŽKY A POSUŇTE SA V ŽIVOTE ĎALEJ

Sebasabotáž (seba-sabotáž) alebo aj psychologický reverz – zdá sa, že

Next
ZAČÍNATE PODNIKAŤ? UKÁŽEME VÁM, AKO SI VYTVORIŤ DOKONALÝ PODNIKATEĽSKÝ PLÁN!

ZAČÍNATE PODNIKAŤ? UKÁŽEME VÁM, AKO SI VYTVORIŤ DOKONALÝ PODNIKATEĽSKÝ PLÁN!

Podnikateľský plán je v podstate “architektonický plán” vašej

You May Also Like