HUGO BOSS: PRÍBEH TAKMER 100-ROČNEJ ZNAČKY, KTORÁ DOBYLA SVET

Hugo Boss, dnes už ikonickú módnu značku, pozná snáď každý. Jej príbeh a začiatky, ale už také známe nie sú. Áno, názov pochádza ako inak z mena jej zakladateľa. Kto teda bol Hugo Boss? Možno budete prekvapení, ale jeho príbeh nezačína elegantnými oblekmi, ktoré spravili dieru do sveta.

ÚSPEŠNÝ LOKÁLNY KRAJČÍR V NEPRIAZNIVÝCH ČASOCH

Písal sa rok 1924 a nemecký krajčír Hugo Ferdinand Boss si v mestečku Metzingen otvoril svoju prvú dielňu. Mimochodom, dodnes je na tomto mieste symbolicky sídlo centrály spoločnosti. Hugo ani len netušil, že jeho meno sa raz objaví na kombinéze pilotov Formuly 1 alebo na drese nemeckej futbalovej reprezentácie. A už vôbec netušil, že poslúži ako základ značky s miliardovou hodnotou.

Začínal skromne výrobou ochranných pracovných odevov pre robotníkov v továrňach. Okrem toho šil všetko, po čom bol v tej dobe dopyt, ako košele či kabáty. Zásoboval aj miestneho dodávateľa košieľ pre vedúcu politickú stranu. Keďže sa mu darilo, v 30. rokoch rozšíril svoju dielňu na malú fabriku, ktorá zamestnávala 20-30 krajčírov. Čoskoro však musel čeliť poklesu dopytu a hroziacemu bankrotu.

Potom však prišla temná éra v jeho podnikaní a počas druhej svetovej vojny sa jednoducho nevyhol výrobe vojenských uniforiem ani využívaniu nútenej práce, pokiaľ chcel prežiť. Napriek tejto nepopulárnej a odsudzovanej činnosti značka prežila aj toto obdobie a po vojne dostala druhú šancu.

POVOJNOVÁ CESTA RODINNEJ FIRMY DO SVETA

Povojnové roky odštartovali omnoho príjemnejšiu éru rodinnej značky. Hugov zať Eugen Holy v 50. rokoch pomohol naštartovať expanziu firmy výrobou pánskych oblekov. V roku 1950 mala firma už 128 zamestnancov a toto číslo z roka na rok rástlo.

V roku 1969 Hugovi vnukovia, Uve a Jochen, prevzali firmu a spravili veľmi dobré strategické rozhodnutie. Vstúpili do sveta pánskeho módneho oblečenia a postupne spravili z lokálnej rodinnej firmy svetovo známu módnu značku.

Vznik značky BOSS siaha niekde do začiatku 70.rokov, zaregistrovaná bola oficiálne v roku 1977. V tomto období vo svete rástol záujem mužov o módu a dopyt v tejto oblasti sa tiež výrazne zmenil. Značka BOSS sa od začiatku spájala s vysokou kvalitou oblečenia, eleganciou a módnym dizajnom. Koncom 70. rokov dominovali v pánskej móde jednoradové saká s úzkymi ramenami a zapínaním na dva gombíky.

NOVÉ TRHY, NOVÉ PRÍLEŽITOSTI

Hoci popularita značky raketovo rástla, dostať ju medzi svetovú špičku pomohol aj premyslený marketing. V 70. rokoch sa firma pridala k významným sponzorom motorových športov a dostala sa do povedomia svetového publika. Luxus a kvalita spájaná so značkou BOSS sa zviditeľnili aj vďaka sponzorstvu známych golfových hráčov, ktorí sa na „greene“ objavili v kúskoch tejto značky.

Ďalší významný míľnik sa spája s rokom 1984, kedy HUGO BOSS ovládol novú oblasť trhu – svet vôní. Už od začiatku sa parfumy tejto značky dostali medzi top najpredávanejšie produkty a obrovskému úspechu sa tešia dodnes. Spoločnosť rástla a expandovala naďalej a v roku 1985 vstúpila na finančný trh vo Frankfurte. HUGO BOSS Group postupne expandovala na stále nové a nové trhy a rozširovala svoje portfólio značiek:

  • 1989 – získala licenciu na okuliare a to ako okuliarové rámy, tak aj slnečné okuliare,
  • 1995 – skupina rozšírila svoje portfólio o módnu obuv,
  • 1996 – BOSS predáva aj hodinky,
  • 1997 – BOSS predstavuje kolekciu golfového oblečenia,
  • 1998 – prvá kolekcia dámskeho oblečenia,
  • 2004 – BOSS prináša kolekciu kožených výrobkov (obuv, opasky, kabelky a iné),
  • neskôr pridáva kolekciu bytového, spálňového a kúpeľňového textilu.

Okrem nových produktov postupne vznikali ďalšie kolekcie pod novými „dcérskymi značkami“ – HUGO, BOSS Orange, BOSS Black, BOSS Selection a ďalšie. BOSS Group sa rozhodli, že neostanú len pri zameraní na mužov, a ženy, ktorí sa radi elegantne obliekajú do práce. Rozšírili svoje portfólio o oblečenie na voľný čas, športové funkčné oblečenie, či oblečenie pre mladých a tiež detské oblečenie. Značka jednoducho nezaspala dobu, ale neustále sa prispôsobovala objavujúcim sa trendom v spoločnosti aj móde.

Na druhej strane, luxus a nedostupnosť pre bežného človeka, ktoré na začiatku boli s HUGO BOSS spojené sa vytratili. Parfum, kabelku či košeľu tejto značky si dnes môže kúpiť každý s priemerným príjmom. Ale aj tu spravili v BOSS Group kompromis. Medzi kolekciami nájdete aj dnes také, ktoré sú výrazne drahšie a zostávajú verné pôvodným hodnotám – klasickej elegancii, luxusnému detailnému spracovaniu a najvyššej kvalite. Túžba po jedinečnosti a niečom, čo je unikátne sa premietla aj do zaujímavých nápadov – kolekcie Tailor Made – obleky, ktoré je možné prispôsobiť na mieru či Made to Measure – špeciálnej luxusnej kolekcie skoro na mieru šitých oblekov. BOSS sa jednoducho rozhodli uspokojiť potrebu každého, aj tých najnáročnejších zákazníkov.

BOSS SPONZOR A PARTNER ÚSPEŠNÝCH TÍMOV

HUGO BOSS sa z malej miestnej rodinnej firmy na svetového módneho giganta nevypracovala len tak pre nič za nič. Firme okrem správne odhadnutej stratégie v dôležitých momentoch jej rastu pomohli aj partnerstvá s investormi alebo spolupráca so špičkovými dizajnérmi, ktorých obsadila do kľúčových pozícií.

Samostatnú kapitolu cesty BOSS za úspechom a slávou sú sponzorské partnerstvá. Po úspechu s golfom HUGO BOSS nadviazal sponzorstvom jachtingu, pre ktorý vytvoril špeciálnu kolekciu odevov. Asi najvýznamnejšie sa ale dlhodobo zapísal ako oficiálny partner, ktorý od roku 2013 oblieka nemeckú futbalovú reprezentáciu. Vedeli ste, že HUGO BOSS sa pustil aj do spolupráce s Formulou 1? V roku 2017 sponzoroval tím Mercedes a aktuálne ich logo môžete vidieť v tíme Aston Martin.

Keďže móda a návrhárstvo sú úzko prepojené s umením a kreativitou, BOSS Group sa angažuje aj v tejto sfére. Zastrešuje ocenenie HUGO BOSS PRIZE, ktoré od roku 1996 udeľuje v oblasti moderného umenia, spolu so Solomon R. Guggenheim Foundation. Porota hodnotí inováciu a kreativitu umelcov a víťaz získava štipendium v hodnote 100 tisíc dolárov.

NADČASOVÁ KLASIKA, KTORÁ DRŽÍ KROK S DOBOU

Aj svet módy zasiahli udalosti ako pandémia, vojnové konflikty, klimatické zmeny, ale aj tlak na to, aby veľké spoločnosti mysleli nielen na zisk, ale aj na znevýhodnené komunity, spoločenské a svetové problémy či životné prostredie. Jednoducho, aby podnikali zodpovedne a pomáhali tam, kde treba. A skupine HUGO BOSS sa to darí. Napríklad aj spoluprácou s organizáciou UNICEF.

Zaujímavosťou je, že BOSS na svojom webe odhaľuje napríklad štúdiu o začiatkoch značky v Nemecku počas druhej svetovej vojny, ktorú dal manažment vypracovať nezávislými historikmi a inými odborníkmi. Aby firma zdôraznila odsúdenie nútenej práce a všetkého násilia na obetiach druhej svetovej vojny, pridala sa k prispievateľom do medzinárodného fondu, ktorý bol založený na pomoc obetiam nútenej práce.

Okrem množstva filantropických aktivít stojí za to všimnúť si aj to, ako sa skupina BOSS vysporiadala s technologickou revolúciou a inováciami. Aj keď primárne nebola zameraná na online predaj už v roku 2008 vytvorila online obchody v 6 európskych krajinách a v USA. Práve pandémia priniesla ešte vyšší tlak na rozšírenie e-commerce a BOSS sa rýchlo tomuto trendu prispôsobil. E-commerce biznis z roka na rok rastie a v roku 2022 prekročil obrat v online predaji 455 mil. amerických dolárov.

MÉDIÁ, APLIKÁCIE, INFLUENCERI

Možno kedysi bol HUGO BOSS len symbolom elegancie, ale dnes je okrem toho aj aktívnym hráčom, ktorí ovláda silu sociálnych sietí a moderných médií. Chcete vedieť niečo zo zákulisia? HUGO BOSS má vlastné podcasty, kanály na Youtube či blogy, kde sa dočítate naozaj zaujímavé veci. A mobilná aplikácia, ktorá je v dnešnej dobe „must-have“ každého úspešného globálneho podniku? Áno, HUGO BOSS má aj svoju appku.

Udržať svetovo úspešnú značku pri živote aj po takmer 100 rokoch vyžaduje kráčať stále s dobou. BOSS to dokazuje aj spoluprácou so celebritami, ktoré sú ambasádormi značky alebo ktoré ju propagujú v reklame.

KDE JE HUGO BOSS DNES?

Dnes patrí HUGO BOSS medzi 100 najväčších módnych značiek sveta. Svojím širokým portfóliom módneho oblečenia a doplnkov oslovuje spotrebiteľov bez ohľadu na vzhľad, postavu či príjem a to od žien, cez mužov až po deti. Ponúka módu pre každú príležitosť a každý životný štýl. HUGO BOSS je od začiatku svojho svetového úspechu symbolom jednoduchej elegancie, úspechu, ambicióznosti, či prestíže, ale postupne sa snaží, aby značka bola vnímaná aj ako symbol spolupráce, inovácie a rešpektu k rozdielnosti, ktorý je dnes všade veľmi aktuálnou témou.

Total
0
Shares
Prev
PREKVAPTE SVOJU RODINU S TOUTO NEUVERITEĽNE CHUTNOU PAELLOU: AKO SI JU PRIPRAVIŤ KROK ZA KROKOM

PREKVAPTE SVOJU RODINU S TOUTO NEUVERITEĽNE CHUTNOU PAELLOU: AKO SI JU PRIPRAVIŤ KROK ZA KROKOM

Paella, tradičný španielsky pokrm, je jedným z najznámejších a najobľúbenejších

Next
ŠTOKHOLMSKÝ SYNDRÓM: PSYCHOLOGICKÉ POZADIE A HISTÓRIA FENOMÉNU

ŠTOKHOLMSKÝ SYNDRÓM: PSYCHOLOGICKÉ POZADIE A HISTÓRIA FENOMÉNU

Aké by boli vaše pocity, ak by ste boli unesený a držaný ako rukojemník?

You May Also Like