Influencer marketing je jedna z foriem Social Media marketingu, ktorá ešte nie je na Slovensku rozšírená natoľko, ako napríklad v Amerike či v západnej Európe. Napriek tomu ju využíva množstvo lokálnych značiek, pre ktoré je prirodzenou súčasťou ich marketingového mixu.
Princípom Influencer marketingu sú odporúčania a online zmienky o produkte, službe alebo firme od vplyvných, verejne známych osôb, ktoré majú zvyčajne vyšší počet sledovateľov na svojich sociálnych sieťach. Tento typ propagácie pritom môže byť odplatný, čo znamená, že vplyvná osoba, tzv. influencer, dostane za zmienku o firme či produkte na svojich sociálnych sieťach honorár. Druhým typom spolupráce je bartrová spolupráca, pri ktorej sa za službu influencera neplatí peňažne, ale vo forme produktov alebo služieb, ktoré firma poskytuje.
Influencer marketing funguje vo všeobecnosti veľmi dobre najmä vďaka vysokej dôvere, ktorú často pestujú followeri daného influencera k jeho osobe. Odporúčania od známych osobností taktiež slúžia ako forma sociálneho schválenia (z anglického social proof), ktoré zvyšuje dôveryhodnosť značky.
Veľkosť odvetvia potvrdzuje aj štúdia známeho digitálneho média Adweek, ktorá predpovedá obrat v odvetví Influencer marketingu v roku 2020 až vo výške 10 miliárd dolárov.
Prudký nárast popularity zažil Influencer marketing najmä v posledných dvoch rokoch, s nástupom novej generácie influencerov na Instagrame. Práve tam sa presúva značná časť marketingových rozpočtov mnohých značiek, a to najmä z odvetvia módy, krásy, gastronómie a športu.
KIM KARDASHIAN: AKO SA ZRODILA HVIEZDA
Jednou z najznámejších celebritných influencerov v histórii je nepochybne Kim Kardashian West. So svojimi 166 miliónmi sledovateľov na Instagrame sa radí k TOP 10 najsledovanejším profilom na tejto sociálnej sieti. V roku 2018 bola vyhlásená za najvplyvnejšiu influencerku planéty. K úspechu však viedla dlhá cesta.
Kim začínala svoju mediálnu kariéru ako priateľka a stylistka Paris Hilton. Skutočne sa však preslávila až po škandále so sexuálnou nahrávkou v roku 2002. O päť rokov neskôr sa začalo vysielanie svetovo úspešnej reality show Keeping Up With The Kardashians, ktorá dáva možnosť divákom nahliadnuť do osobného života rodiny Kardashian-Jennerovcov a odhaliť tak ich tajomstvá a veľmi komplikované vzťahy.
V roku 2017 sa dala Kim Kardashian West na podnikateľskú dráhu a uviedla na trh svoju značku kozmetiky KKW BEAUTY, ako aj značku vôní KKW Fragrance, s odhadovaným ročným zárobkom vo výške 100 miliónov dolárov za rok 2019. Jej celková hodnota majetku je odhadovaná na 350 miliónov dolárov, uviedol Forbes v jednom zo svojich článkov. V podnikateľských aktivitách podporuje Kim aj svojho manžela Kanyeho Westa promovaním jeho módnej kolekcie Yeezy.
Najslávnejšia členka rodiny Kardashian-Jenner sa ňou nestala iba náhodou. Počas takmer 20 rokov, odkedy je na výslní, si ako influencerka upevňovala pozíciu v mnohých marketingových kampaniach svetového rozmeru. Vo svojich začiatkoch točila aj podradnejšie kampane, ako napríklad reklamu na šalát od Carl’s Jr., ktorá je už viac ako 10 rokov stará. Odvtedy sa snaží vyberať si lukratívnejšie ponuky. Nedávno sa previedla napríklad v sérii reklám pre Uber eats, alebo Portal od Facebooku. Jej srdcovkou však naďalej ostáva dlhodobá mediálna kampaň pre značku Calvin Klein, v ktorej vystupuje aj spolu so svojimi sestrami. V posledných mesiacoch je aktívnou ambasádorkou vlastnej novej značky SKIMS, ktorá vyrába sťahujúcu spodnú bielizeň.
KIM KARDASHIAN AKO ROLE MODEL PRE MLADÝCH INFLUENCEROV
Mnoho mladých ľudí túži získať slávu, akú dosiahla Kim. Určité aspekty jej úspechu sa dajú bez väčších problémov replikovať aj dnes. Najväčšou zbraňou Kim je jednoznačne jej transparentnosť a chuť zdieľať celý svoj život na sociálnych sieťach. Vyjadruje sa spôsobom, ktorý je veľmi blízky jej cieľovej skupine, často používa trendujúce hashtagy a snaží sa vytvárať emocionálnu blízkosť k svojim fanúšikom.
Kim bola schopná naplno využiť trend selfies, čo potvrdzuje aj fakt, že ju svojho času nazývali kráľovná selfies. Tento trend následne dokázala ešte šikovne pozmeniť a svojou ikonickou fotografiou začala trend tzv. belfies, jednoducho povedané, fotografií pozadia.
V neposlednom rade jej k úspechu výrazne pomohla aj jej hrošia koža. S extenzívnym vystavovaním sa na sociálnych sieťach prichádza aj mnoho hejterov, ktorí dokážu znepríjemniť život doslova behom sekundy. Z poznámok typu “máš mnoho plastík”, “vyzeráš umelo” a podobne si však Kim nič nerobí. Podľa jej slov sa vždy nájde niekto, kto bude mať nejakú poznámku. Dôležité je zostať sústredený na prácu a pokračovať ďalej.
Vďaka spomínanej reality show, ktorá sa mimochodom vysiela dodnes, sa zviditeľnili aj ďalší členovia rodiny, ktorí neváhajú prepožičať svoje tváre a meno najrôznejším značkám. Aktuálne ich môžeme vidieť napríklad, celkom netradične, v reklamách na free to play mobilnú hru Coin Master.
INFLUENCER MARKETING NA SLOVENSKU
Influencerov môže využívať akákoľvek firma, ktorá má dostatočne zaujímavý produkt alebo službu pre zákazníkov. Väčšina profesionálnych influencerov v súčasnosti pracuje cez agentúru a vlastného manažéra. Na Slovensku má široké zazmluvnenie napríklad agentúra Content Agency sídliaca v Bratislave.
Vo vzťahu s influencerom je najdôležitejšie ponechať čo najväčšiu mieru autonómnosti práve v rukách influencera a dať mu možnosť zachovať si svoju jedinečnosť a autenticitu v komunikácii so svojimi fanúšikmi na sociálnych sieťach. Influencer ich však nemusí mať státisíce.
V kurze aj naďalej ostávajú mikroinfluenceri s publikom menej ako 10-tisíc sledovateľov. V prípade, že sa vyberiete cestou propagácie prostredníctvom influencerov, najväčší dopad bude mať influencerská kampaň vtedy, ak to nebude “jednorázovka”, ale skôr dlhodobá kampaň rozdelená na niekoľko týždňov či mesiacov. Reklama tak bude pôsobiť dôveryhodnejšie a prirodzenejšie.