Tento rok si celý svet pripomína 132. narodeniny britského automobilového dizajnéra a zakladateľa značky Bentley Waltera Owena Bentleyho. Aj keď to nie je okrúhle výročie, stále je to dobrý dôvod povedať si viac o vynikajúcej osobe a spoločnosti, ktorú založil.
NEOBYČAJNÝ ŽIVOT WALTERA BENTLEYHO
Walter Owen Bentley, narodený 16. septembra 1888 v Londýne, sa stal deviatym dieťaťom v rodine pomerne bohatého podnikateľa. Už v detstve bol unesený rôznymi mechanizmami. Jeho otec si okamžite všimol jeho zanietenie pre automobily, a preto ho poslal študovať na technickú fakultu do Cliftonu. Ihneď po promóciách získal mladý Walter prácu na železnici a ďalej sa vzdelával v kurzoch na King’s College.
Bentley sa rovnako ako väčšina mladých ľudí v tej dobe zaujímal o novinky na kolesách. Zaujímali ho nielen autá, ale aj motocykle. Čoskoro zistil, že svoje schopnosti chce využívať na lepšom mieste a začal pracovať pre Atlantickú parnú spoločnosť. Pracoval tiež ako opravár motorov, kde sa naplno vyvíjal jeho talent. Po práci svoj voľný čas trávil v garáži, kde modernizoval všetko, čo mu prišlo pod ruku. Hlavu si vždy rád prečistil na pretekoch, ktorých sa s veľkou chuťou zúčastňoval. Bol pravidelným účastníkom súťaží na ostrove Man. Preteky sa stali jeho vášňou, motory zas zmyslom života. Neskôr získal Walter Bentley prácu v taxislužbe National Motor Cab Company, ale netrvalo dlho a v roku 1912 sa vrhol do vlastného biznisu. Spolu so svojím bratom získal Walter možnosť ukázať svoje schopnosti francúzskej spoločnosti Doriot, Flandrin & Parant (DFP), ktorá na základe licencie dodávala svoje autá do Anglicka.
Bratia doviezli autá, vylepšili na nich všetko podstatné a potom ich predali. Walter bol macher na vylepšovanie dizajnu. Jedným z hlavných úspechov tohto obdobia bolo použitie hliníkových piestov a zliatin medi v motore. Inovatívne riešenie slávilo patričný úspech a vozidlá DFP upravené spoločnosťou Bentley získali v súťažiach niekoľko ocenení.
Mladého inžiniera nezastavila ani prvá svetová vojna. Stal sa dôstojníkom Kráľovského námorného letectva. Ako strojársky inžinier sa tu však dobre uplatnil, pretože hlavnou náplňou jeho práce bola modernizácia a vývoj nových leteckých motorov. Počas vojnových rokov Bentley osobne navrhol dve veľmi úspešné jednotky pomenované podľa svojho tvorcu BR1 a BR2 („BR“ znamená „Bentley Rotary“). Úspešne testoval automobilové inovácie na motoroch Royal Navy. Použil hliníkové piesty v konštrukcii lietadiel. Táto inovácia priniesla Bentleymu všeobecnú slávu a bohatstvo. Motory vytvorené Walterom Owenom Bentleym boli inštalované na lietadlách Sopwith Camel. Na oplátku ho finančne podporila aj vláda a udelila mu Rád britskej ríše.
Stvoriť rýchle auto, dobré auto, najlepšie vo svojej triede.
Už vtedy však deň a noc premýšľal o návrate k svojmu vlastnému biznisu, ktorý musel pre vojnu opustiť. V hlave sa mu rodila predstava vytvorenia vlastného auta, ktoré by kombinovalo vynikajúci jazdný výkon so spoľahlivosťou a solídnosťou luxusných automobilov.
SPLNIL SA MU SEN(IL)
Keď sa Bentleymu skončila životná púť v letectve, nezabudol na svoju vášeň a hneď po skončení vojny založil spoločnosť na výrobu automobilov – Bentley Motor Ltd. s výrobou v Cricklewoode. Jej činnosť sa začala v auguste 1919 a prvorodeným dieťaťom bolo auto, ktoré konštruktér postavil so svojimi priateľmi F. Burgesom a G. Varleym. Vozidlo malo štvorvalcový motor s objemom 3 litre a výkonom 80 koní. O názve vozidla naozaj nepremýšľali dlho a pomenovali ho jednoducho 3L, čo naznačuje objem motora.
Ukázalo sa, že auto bolo pohodlné, funkčné a spoľahlivé – presne také, aké by podľa Bentleyho malo byť skutočné anglické auto. Jeho devízou bola päťročná záruka – v tom čase ani jeden výrobca automobilov neponúkal takúto dlhú záruku a tento krok pritiahol bohatých kupcov. Tento model sa vyrábal od 1923 až do roku 1929 a bol vybavený rôznymi zaujímavosťami. Autá Waltera Bentleyho navyše konkurovali slávnym Rolls-Royce, pokiaľ ide o spracovanie, pohodlie a ďalšie technické ukazovatele, a boli považované za skutočných aristokratov v automobilovom svete.
O dva roky neskôr sa séria Bentley rozšírila o model Big Six so 6-valcovým motorom a výkonom 147 koní. V priebehu 20. rokov sa oba modely neustále vylepšovali a objavovali ich novšie verzie.
Automobily boli známe svojimi víťazstvami, ktoré autá opakovane získavali na pretekoch v Le Mans a Brooklande. Vo farbách spoločnosti Bentley rád jazdil pretekár Wulf Barnato, ktorý ako veľmi bohatý muž a osobný priateľ Waltera Bentleyho sponzoroval túto spoločnosť. Len vďaka jeho finančnej pomoci dokázala spoločnosť prežiť na začiatku globálnej hospodárskej krízy v roku 1929.
NIKDY NA TEBA NEZABUDNEM
Najdrahším a najprestížnejším modelom Bentley bol model 8L, ktorý sa objavil v druhej polovici 30. rokov. Záujem zákazníkov o drahé autá však klesal a podnikanie sa zhoršovalo. Sám Barnato sa dostal do zložitej finančnej situácie a už nedokázal pomôcť Bentleymu, ktorý nakoniec zbankrotoval a jeho spoločnosť vydražili. Zároveň sa odohral skutočný boj o dedičstvo slávnej značky. Po ťažkých súdnych ťahaniciach a preslzených nociach nakoniec v roku 1931 kúpil spoločnosť Bentley jej veľký konkurent, a to Rolls-Royce za 125 tisíc libier. Bentleymu sa navyše zrútil aj osobný život a opustila ho manželka. Prežíval vtedy jedno zo svojich najťažších období.
Bentley nejaký čas zohrával v spoločnosti úlohu odborníka a konzultanta, ale v roku 1935 spoločnosť opustil a začal pracovať ako hlavný dizajnér v inej známej britskej spoločnosti – Lagonda. Tam vyvinul jeden z najvýznamnejších automobilov 30. rokov minulého storočia – model V12. V Lagonda Walter pracoval až do svojho odchodu do dôchodku a ani v starobe nezabudol na svoju milovanú značku Bentley, a preto založil klub fanúšikov vlastnej značky – Bentley Drivers Club, v ktorom sa nachádzala malá dielňa, kde obnovoval staré modely a zúčastňoval sa s vášňou aj naďalej automobilových pretekov.
Bol to činorodý a uznávaný muž aj vo vyššom veku.
Bentley sa tiež pripojil k inžinierskej komunite Armstronga Siddeleyho, v ktorom sa venoval svojej obľúbenej činnosti – dizajnu automobilových motorov.
Po druhej svetovej vojne spoločnosť Lagonda stratila svoju pozíciu pre nedostatok ocele v krajine a vlastné finančné problémy. V roku 1947 získal Lagondu priemyselník David Brown, ktorý sa neskôr spojil s Astonom Martinom.
Walter Owen Bentley zomrel 13. augusta 1971 vo veku 82 rokov. Nemal žiadne deti a v jeho srdci navždy ostal tlieť vášnivý automobilový oheň.
AUTOMOBILOVÁ CESTA WALTERA BENTLEYHO
POD ZÁŠTITOU ROLLS-ROYCE
Prvým vozidlom Bentley, ktoré sa vytvorilo pod krídlami Rolls-Royce, bolo auto 3,5 l, ktoré sa objavilo v roku 1933 (jeho základ tvoril podvozok Rolls-Royce 20/25НР). Model nazvali Peregrine a bol veľmi úspešný. Niesol aj pomenovanie „najtichšie športové vozidlo na svete“. Je pravda, že od tejto doby sa značka začala na pretekoch objavovať čoraz menej a jej výsledky boli skromnejšie. Postupom času sa výroba Bentley presunula do továrne Rolls-Royce v meste Crew.
V 30. rokoch sa zmenil aj celkový obraz o automobiloch Bentley. Postupne sa začali presúvať z kategórie športových do kategórie luxusných. Je pravda, že druhá svetová vojna prerušila vývoj značky, ale takmer okamžite po jej ukončení sa na trhu objavil Mark-VI. Od polovice 50-tych rokov sa takmer všetky modely Bentley stali identickými bratmi a sestrami Rolls-Royce.
Určité rozdiely však stále pretrvávali, pretože Rolls-Royce symbolizoval jazdu vyššej triedy s vlastným šoférom a podľa spoločenskej etikety nepreferoval pôžitok zo samostatnej jazdy. Na druhej strane bol automobil Bentley vnímaný ako luxusné auto, ktoré si vyžaduje potešenie zo samostatnej jazdy a vodiči si to aj neskôr pýtali.
PRVÁ TRIEDA BENTLEY GRAN TURISMO
V 17. a 18. storočí panovala medzi mladými potomkami aristokratických rodín z Británie tradícia, cestovať po Európe a získať tak užitočné vedomosti a životné skúsenosti. Po 200 rokoch táto tradícia nabrala druhý dych a cestu po Európe ste šťastne mohli absolvovať s modelmi áut Gran Turismo. Samozrejme, len ak ste mali aristokratické korene. Modely Gran Turismo kombinujú úchvatnú dynamiku a pohodlie, ľahko prekonajú aj tie najväčšie vzdialenosti a urobia z každej jazdy nezabudnuteľný zážitok. Kombinácia dynamiky a luxusu je hlavným krédom Bentley, takže neprekvapuje, že tieto autá boli takmer sto rokov lídrami v triede Gran Turismo. Ich jazdné vlastnosti ocenil časopis Autocar a zaznamenal výnimočnú „poslušnosť v premávke“ a mimoriadny rýchlostný potenciál na verejných cestách. Tradícia Gran Turismo sa stala Bentleyho štýlom.
VÝKON AJ BEZ NÁMAHY
Auto výstižne pomenované Speed a vybavené motorom s výkonom 200 koní, hrdo preukázalo plynulé zrýchlenie, ktoré sa stalo novým meradlom pre dynamiku auta, vďaka čomu v roku 1929 sir Tim Birkin vyhral preteky v Le Mans. V roku 1930 získali Barnato a Glen Kidston prvé miesto a na druhom mieste sa umiestnili Frank Clement s Dickom Watneym. Bentley na prednú časť auta nainštaloval mriežku ako ochranu pred kameňmi. Jej vlastnosti sa dodnes používajú pri dizajne mriežky chladiča auta.
BENTLEY 8 LITROV
V roku 1930 spoločnosť Bentley vytvorila 8-litrový model, ktorý bol taký silný, že spoločnosť uviedla, že tento automobil bude schopný dosiahnuť rýchlosť nad 160 km/h bez ohľadu na typ konštrukcie, ktorú si zákazník vyberie. Bentley toto auto považoval za svoj najlepší výtvor a mnohí s ním súhlasili. Kapitán W. Gordon Aston vo svojej recenzii na tento automobil uviedol: „Nikdy v živote som nevidel auto, v ktorom je taká neuveriteľná dynamika kombinovaná s tak hladkou a tichou jazdou.“ Vďaka tejto kombinácii rýchlosti a ticha sa cestovanie stalo ešte príjemnejším. Bohužiaľ, predstavenie modelu na trhu sa pre Veľkú hospodársku krízu zastavilo. Vyrobila sa iba stovka týchto jedinečných automobilov. Na počesť tohto 8-litrového modelu sa vyrobila limitovaná edícia modelu Mulsanne.
GRÉCKA INŠPIRÁCIA
V roku 1938 si bohatý grécky jazdec André Embiricos objednal Bentley 4,5 litra s aerodynamickým telom z ľahkého hliníka. Tento automobil mal ideálne vlastnosti pre model triedy Gran Turismo: vyvinul nezvyčajne vysokú maximálnu rýchlosť (udržiaval rýchlosť 183,4 km/h na diaľnici viac ako hodinu) a súčasne bol vhodný na cesty verejných komunikácií. Bentley bol týmto dielom natoľko inšpirovaný, že sa v nasledujúcich rokoch rozhodol využiť jeho výhody pri vytváraní automobilov pre širokú verejnosť.
CONTINENTAL TYPU R
Bentley sa začal po druhej svetovej vojne pohrávať s myšlienkou zjednodušenej siluety auta. V roku 1952 sa preto zrodila slávna línia R-Type Continental. Pre modely Continental je typická jednoduchá, ale ikonická silueta pozostávajúca z troch hlavných línií. Dominuje športový charakter, muskulatúra karosérie, oblé tvary, zúžené zadné partie a masívna predná maska. Neoddeliteľnou charakterovou črtou modelu Continental bolo cestovanie na najvyššej možnej úrovni s vysokou mierou komfortu a bezpečnosti. V Británii v tom čase neexistovali žiadne diaľnice a skutočné vzrušenie z cestovania na väčšie vzdialenosti sa dalo dosiahnuť iba v kontinentálnej Európe, preto tento model nesie názov Continental.
R-Type Continental dosahovali maximálnu rýchlosť 200 kilometrov za hodinu a dokonca sa stali najrýchlejšími štvorsedadlovými automobilmi na svete. Podľa slov automobilky boli doslovne stvorené na to, aby prekonávali vzdialenosti naprieč kontinentmi v najvyššej možnej rýchlosti a v luxuse, ktorý bol už vo svojej dobe výrazne nadštandardný. Aj dnes sú staré Bentley Continental stále extrémne hodnotné a považované za komfortné, napriek ich pokročilému veku.
Športové vozidlo Continental od značky Bentley je na svete už vyše 60 rokov. Aj najslabší súčasný Continental je síce nepomerne silnejší, ako niekdajší topmodel R-Type, hodnota starých verzií však vôbec nestráca na cene – práve naopak, neustále rastie.