Dnes si rozpovieme úžasný podnikateľský príbeh legendárnej značky rýchleho občerstvenia McDonald’s a jej vizionára Raya Alberta Kroca, pod vedením ktorého dosiahla značka svoje výnimočné výsledky. Aj keď Ray nepatril k pôvodným zakladateľom, bol to práve on, kto urobil z McDonaldu multi-miliardovú korporáciu svetového významu. Ale poďme pekne po poriadku.
Príbeh značky McDonald’s sa začal v povojnovom období v roku 1948, kedy si bratia Maurice “Mac” a Richard “Dick” McDonaldovci založili prvú reštauráciu ponúkajúcu hamburgery v meste San Bernardino v Kalifornii. K ich silných stránkam patrilo zameranie na zefektívňovanie práce a zdokonaľovanie procesov, no chýbal im podnikateľský duch. Ten prišiel do spoločnosti až s miestnym obchodným zástupcom mixérov na mliečne koktaily, ktorý sa volal Ray Kroc.
Keď Ray Kroc navštívil bratov po prvýkrát v roku 1954, aby zistil, ako dokáže tak malý obchod predať toľko mliečnych koktailov, objavil jednoduchý a efektívny proces prípravy jedla, ktorý umožňoval bratom McDonaldovcom vyrábať obrovské množstvo jedla, ktoré mohli následne predávať za nízke ceny.
Základný hamburger stál 15 centov, čo bola asi polovica ceny, ktorú si účtovali konkurenčné reštaurácie. Samoobslužný pult úplne vylúčil potrebu čašníkov a servírok. Zákazníci dostávali jedlo rýchlo, pretože hamburgery sa vopred varili, balili a ohrievali pod žiarovkami. Ingrediencie navyše získavali výlučne z lokálnych zdrojov, čo robilo z produktov McDonald’s chuťový zážitok.
Kroc videl v tomto modeli podnikania obrovskú príležitosť, a tak navrhol bratom franšízový program, na základe ktorého si otvoril svoju prvú “Drive-in” reštauráciu McDonald’s v apríli roku 1955 v mestečku Des Plaines v americkom štáte Illinois.
Ešte v tom istom roku založil spoločnosť McDonald’s System, Inc., predchodcu McDonald’s Corporation, ktorá nakoniec v roku 1961 kúpila od bratov McDonaldovcov exkluzívne práva na značku McDonald’s a aj celý podiel v spoločnosti.
PREDAJ SPOLOČNOSTI MCDONALD’S
“Nechceli sa rozširovať, ich život bol skvelý. Každý rok si kupovali nové Cadillaky. Tvrdo pracovali v ich reštaurácii. Boli to ambiciózni podnikatelia, no nie dosť na to, aby ovládli svet,” vyjadrila sa o zakladateľoch legendárnej značky amerického fast foodu Lisa Napoli, známa žurnalistka z New Yorku.
Cieľom Raya Kroca bolo od začiatku vybudovať sieť reštaurácií, ktorá by bola známa poskytovaním rýchleho a jednoduchého jedla. Víziou bolo predávať hamburgery, hranolky a nápoje, ktoré chutia rovnako na Aljaške aj v Alabame. Základ prevádzok tvorili 3 piliere: franšízy, dodávatelia a zamestnanci.
„Keby som dostal tehlu vždy, keď som zopakoval výraz Kvalita, Služba, Čistota a Hodnota, myslím, že by som z nich vytvoril most ponad Atlantický oceán.“ referoval o základných princípoch spoločnosti McDonald’s, Ray Kroc.
Celé odkúpenie spoločnosti sa odohralo v hlavnom sídle McDonald’s v Chicagu. Bol to jednoduchý proces. Ray priniesol 2,7 milióna dolárov a každý z bratov dostal svoj šek, s ktorým sa následne vrátil domov, kde si ďalej žil svoj život.
V tom čase mal Kroc otvorených už 228 reštaurácií, ktoré produkovali obrat 37 miliónov dolárov ročne.
Čo však bratov McDonaldovcov hnevalo bol fakt, že boli tak trochu vymazaní z histórie značky a nikdy nedostali kredit za to, čo pôvodne vytvorili. Aj keď je pravdou, že na začiatku ani len netušili, že zo spoločnosti, ktorú založili, vznikne nakoniec multi-miliónová nadnárodná korporácia s tisíckami reštaurácií po celom svete.
Kroc pokračoval v expandovaní fast foodového reťazca. Predával franšízy, vytvoril tréningový program pre manažérov reštaurácií, podporoval automatizáciu a štandardizáciu procesov.
Spomínaný tréningový program, spustený v roku 1961, neskôr nazývaný Hamburger University, bol otvorený v reštaurácii McDonald’s v mestečku Elk Grove Village v americkom štáte Illinois.
Franšízanti tam boli školení o správnych metódach prevádzkovania úspešnej reštaurácie McDonald’s. Hamburger University využívala aj výskumné a vývojové laboratórium v neďalekom meste Addisone na vývoj nových metód varenia, mrazenia, skladovania a podávania jedál. Dodnes absolvovalo tento program vyše 275 000 franšízantov, manažérov a zamestnancov.
Bratia McDonaldovci si nakoniec založili novú spoločnosť predávajúcu hamburgery s názvom “The Big M”. Ich biznis sa však už nikdy nestal výnimočne úspešným, nakoľko nedokázali konkurovať značke McDonald’s.
MILOSTNÁ DRÁMA RAYA KROCA
Ray mal za svoj život dve manželky. S prvou manželkou sa rozviedol v rovnakom roku, v ktorom odkúpil od bratov McDonaldových ich firmu.
Jeho druhú ženu a budúcu dedičku impéria, Joan, stretol jedného dňa v reštaurácii, kde hrávala na klavíri pre pobavenie klientov. Ray, ako bývalý pianista, bol Joaninym talentom ako aj jej krásou úplne očarený. Avšak Joan bola v tom čase vydatá za podnikateľa, ktorý zhodou okolností vlastnil ako franšízant jednu z reštaurácii McDonald’s. Prešlo dlhých 12 rokov kým sa Ray a Joan nakoniec vzali. Manželstvo im vydržalo až do Rayovej smrti v roku 1984.
OBDOBIE ROZKVETU A EXPANZIE MCDONALD’S
Reťazec fast foodu expandoval rýchlosťou svetla. Prvé medzinárodné reštaurácie boli otvorené v roku 1967 v Kanade a v Puerto Rico. V roku 1988 mal McDonald’s otvorených celkovo už viac než 10 000 reštaurácií. V 90. rokoch bol rast značky dokonca taký rýchly, že dochádzalo k otvoreniu novej reštaurácie McDonald’s v priemere každých päť hodín.
Maskot reštaurácie McDonald’s, známy klaun menom Ronald McDonald, bol vytvorený a zavedený do brandovej komunikácie v roku 1963. K ďalším ikonickým symbolom patrí aj dvojitý oblúk „m“, ktorý pretrváva ako jeden z najrozpoznateľnejších znakov McDonaldu dodnes.
Spoločnosť vlastní aj ďalšie vyhradené názvy, ktoré sa spájajú so značkou McDonald’s, ako napríklad Big Mac, zavedený v roku 1968, Egg McMuffin z roku 1973, Happy Meals, ktoré sa predávajú od roku 1979, alebo Chicken McNuggets známe verejnosti od roku 1983.
KTO BOL VLASTNE RAY KROC
Až do svojej smrti Ray neprestal pracovať pre McDonald’s. Umrel 14. januára 1984 v San Diegu v Kalifornii, vo veku 83 rokov.
Ako pätnásťročný nelegálne pracoval pre sanitku Červeného kríža v prvej línii počas Prvej svetovej vojny. Počas 20-tych a 30-tych rokov pracoval ako jazzový klavirista, obchodník s nehnuteľnosťami aj ako obchodný zástupca pre papierové poháre Lili-Tulip Cup co.
Na začiatku 40-tych rokov sa stal výhradným distribútorom mixérov Multimixer, ktoré dokázali miešať až 5 mliečnych kokteilov naraz. V roku 1954 navštívil reštauráciu v San Bernardino, ktorá bola vo vlastníctve dvoch bratov, Maca a Richarda McDonaldových, no a ostatok je už história.
Ray Kroc pôsobil od roku 1955 do roku 1968 ako prezident spoločnosti McDonald’s. V roku 1968 prešiel na pozíciu člena predstavenstva, kde pôsobil až do 1977, kedy získal post predsedu predstavenstva, ktorý vykonával až do svojej smrti.
Počas svojho života bol Kroc aktívnym podporovateľom mnohých charitatívnych organizácií. Od roku 1974 vlastnil baseballové družstvo San Diego Padres Major League, ktoré nakoniec po Rayovej smrti predala vdova, Joan Kroc, v roku 1990.
Rayov odkaz pokračuje dodnes prostredníctvom spoločnosti McDonald’s, ktorá aj naďalej ponúka svojim zákazníkom chutné a cenovo dostupné jedlo. Naďalej poskytuje príležitosť podnikať, prostredníctvom franšíz, ako aj dáva príležitosť na rast svojim dodávateľom pri plnení spoločného záväzku poskytovať jedlo najvyššej kvality.
MODERNÁ DOBA V MCDONALD’S
V posledných rokoch sa na adresu McDonald’s objavilo množstvo kritiky, najmä v súvislosti s narastajúcim počtom obéznych ľudí na svete. McDonald’s zareagoval na tieto požiadavky verejnosti zaradením zdravších položiek do svojho menu. Od roku 2017 predáva vo vybraných lokalitách aj vegánsky hamburger.
Terčom kritiky sú čoraz častejšie aj platové podmienky zamestnancov reťazca. V Amerike sa dokonca zaviedol termín McJob, ktorý znamená v preklade “nízko platená práca”. Preto má v súčasnosti McDonald’s pred sebou jednu z najväčších výziev, a to nájdenie spôsobu, akým sa postaviť k výzvam zamestnancov a verejnosti na zvýšenie miezd.
Dnes má spoločnosť McDonald’s vyše 36 000 reštaurácií vo viac než 100 krajinách sveta. Jej akcie mimoriadne úspešne fungujú na svetovej burze.
McDonald’s je druhým najväčším súkromným zamestnávateľom na svete s 1,7 miliónmi zamestnancov, hneď za Walmartom, ktorý zamestnáva 2,3 miliónov zamestnancov. Aktuálnym CEO a prezidentom spoločnosti je Chris Kempczinski, ktorý riadi firmu po boku s predsedom predstavenstva Enriquem Hernandezom Jr.