VEĽKÝ PREHĽAD DOPADOV PANDÉMIE COVID-19 NA SLOVENSKO

Svetová pandémia ochorenia COVID-19, ktorú spôsobuje nový koronavírus 2019-nCoV, sa radí k udalostiam, ktoré sa označujú pojmom Čierna labuť. Vyznačujú sa extrémnou zriedkavosťou a vážnym dopadom na život ľudí. Takýchto udalostí zažilo ľudstvo v novodobej histórii iba niekoľko. Patrili k nim napríklad Prvá svetová vojna, rozpad Sovietskeho zväzu, Dot-Com bublina z roku 2000 či teroristické útoky 11. septembra. V týchto dňoch si história píše ďalšiu Čiernu labuť menom COVID-19. Kým plné ekonomické dôsledky pandémie zatiaľ nie sú známe, jednoznačne už stihla významne ovplyvniť nákupné správanie slovenských spotrebiteľov, slovenské podnikateľské prostredie i ekonomiku nášho štátu.

Prvú zmienku o novom type koronavírusu vyslovil čínsky doktor menom Zhang Jixian 27. decembra 2019. Odhaduje sa, že v tom čase mohlo byť nakazených už 180 ľudí. Oficiálna epidémia koronavírusu s vtedajším označení SARS-CoV-2 bola v čínskom meste Wu-chan, epicentre ochorenia, oficiálne vyhlásená 23. januára 2020. Do karantény bolo umiestnených vyše 11 miliónov obyvateľov mesta.

Odvtedy sa ochorenie rozšírilo aj do ďalších častí sveta. Medzi najviac zasiahnuté štáty v súčasnosti patria USA, Taliansko, Španielsko, Nemecko, Francúzsko a Veľká Británia. Celkový počet prípadov ochorenia COVID-19 vzrástol na aktuálnych 2,3 milióna. Vyše 600-tisíc pacientov sa z ochorenia už vyliečilo, naopak 162-tisíc pacientov tomuto zákernému ochoreniu podľahlo. Svetová zdravotnícka organizácia WHO vyhlásila ochorenie COVID-19 za svetovú pandémiu dňa 11. marca 2020.

VPLYV KORONAVÍRUSU NA NÁKUPNÉ SPRÁVANIE ĽUDÍ

Nákupné správanie spotrebiteľov počas akejkoľvek krízy, či už hospodárskej, ekonomickej alebo zdravotnej, sa zásadne líši od toho bežného. Podľa výskumu Geralda Zaltmana z Harvardskej univerzity sa pri väčšine nákupov za normálnych okolností zákazník riadi na základe pocitov a intuície.

Tento scenár však neplatí odo dňa, kedy sa v dôsledku svetovej pandémie každý deň zobúdzame do strachu z neistoty a obáv o vlastné zdravie i zdravie našich blízkych. Fakt, že nevieme kedy táto situácia skončí, v mnohých z nás zvyšuje pocit úzkosti, čo zásadným spôsobom prispieva k zmenám v našom nákupnom rozhodovaní.

Rodiny, ktoré nemajú vytvorené finančné rezervy aspoň vo výške 1 – 3 mesačných výdavkov domácnosti sa oprávnene obávajú o stav ich financií v prípade straty zamestnania alebo nebodaj náhlych nečakaných výdavkov. Ľudia v tomto období prehodnocujú všetky svoje potreby. Nepotrebné produkty radšej nekupujú. Klesá takzvaná krátkodobá spotreba, ktorá dostáva ekonomiku ešte viac do úzkych. Štát preto prijal viaceré opatrenia na zmiernenie ekonomického dopadu pandémie.

EKONOMICKÉ OPATRENIA ŠTÁTU V SÚVISLOSTI S OCHORENÍM COVID-19

Jedným z najvýraznejších opatrení ekonomickej pomoci domácnostiam je možnosť odkladu splátok hypoték a úverov v bankách až na 9 mesiacov, a to bez udania dôvodu a taktiež bez zápisu do úverového registra. Viacerých opatrení sa dočkali aj SZČO, jednoosobové eseročky, dohodári, zamestnávatelia malých a stredných firiem i podniky najväčších rozmerov. Bližšie informácie k žiadosti o príspevok na udržanie zamestnanosti, ktorý vláda nazýva Prvá pomoc nájdete na oficiálnej webovej stránke www.pomahameludom.sk.

Zdroj: www.dennikn.sk
Zdroj: www.dennikn.sk
PODNIKY ZASIAHNUTÉ PANDÉMIOU SA BUDÚ SPAMÄTÁVAŤ EŠTE DLHO PO JEJ SKONČENÍ

Sektory, ktoré boli obzvlášť tvrdo zasiahnuté krízou, sa so súčasnou situáciou vysporiadavajú iba ťažko. Tak napríklad takému automobilovému priemyslu, ktorý je na Slovensku jednoznačne dominantný, klesol dopyt po produktoch o priepastných 90 %. Po znovuotvorení výrobných fabrík sa majitelia obávajú aj komplikácií s dodávkami dielov a celkovo prerušeným dodávateľským reťazcom.

Obrovskú ranu zaznamenal aj sektor cestovného ruchu, ktorý je momentálne úplne uzavretý. V najväčších problémoch sa nachádzajú najmä letecké spoločnosti a výletné plavby. Dotknuté sú aj cestovné kancelárie, ktoré v mnohých prípadoch už vybrali zálohové platby za letné dovolenky od svojich zákazníkov a previedli ich poskytovateľom ubytovacích služieb. Vzhľadom na to nie sú schopní vrátiť peniaze zákazníkom, ktorí toto leto pravdepodobne nikam nepôjdu.

Stagnujú aj obchody so spotrebným tovarom ako napríklad s módou či elektronikou. Ide však iba o predpokladaný krátkodobý pokles spôsobený povinným zatvorením obchodov na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva SR.

Ale ako sa hovorí, kde jeden stratí, tam druhý získa. A to platí aj v tomto prípade.

NIEKTORÉ FIRMY VYCHÁDZAJÚ Z KRÍZY VÍŤAZNE

Slovenské domácnosti podľa všetkého ešte nie sú v krízovom, extrémne šetriacom režime, kedy by chceli rušiť napríklad neesenciálne predplatné služby. Každý z nás sa snaží spríjemniť si čo najviac čas strávený v dobrovoľnej domácej karanténe. Vyhraté to preto majú firmy ponúkajúce online služby, o ktoré majú teraz ľudia doma zvýšený záujem. Do tejto kategórie patria najmä online streamovacie služby ako Netflix či HBO GO, ďalej hry, a to ako desktopové, tak konzolové ale i mobilné, a taktiež vzdelávacie služby, na ktoré majú ľudia momentálne viac času.

Niektoré e-shopy išli podľa prieskumu online marketingovej agentúry Basta digital hore až o 3000 %. Korona kríza významne pomohla online obchodom s doplnkami výživy, stavebninami a farbami, ale napríklad aj obchodom ponúkajúcim domáce fitness zariadenie.

AKO SA FIRMY PRISPÔSOBILI MOMENTÁLNEJ SITUÁCII

Viaceré firmy pôsobiace na Slovensku sa rozhodli v posledných týždňoch v rámci svojich CSR aktivít finančne prispieť na pomoc v boji proti koronavírusu. Nadácia Slovenskej sporiteľne prispela až 1 miliónom eur na boj s nákazou. VÚB banka, Pixel Federation a ďalšie firmy prispeli prostredníctvom iniciatívy Kto pomôže Slovensku.

Druhou stratégiou firiem je rozhodnutie poskytovať svoje služby a produkty zákazníkom zdarma. Za všetky môžeme spomenúť napríklad Sygic, ktorý bezplatne uvoľnil na 90 dní prémiovú licenciu Sygic Professional Navigation primárne určenú pre záchranné zložky, ale aj pre kuriérov či vodičov nákladných áut. Telekom zas dáva svojim zákazníkov balík Neobmedzených dát. Viaceré firmy, ako napríklad LinkedIn, uvoľnili svoje, inak platené, vzdelávacie programy.

Každý, kto pozerá televíziu a brázdi internet, si už asi stihol všimnúť, že mnohé značky prispôsobili svoje komunikačné posolstvá v TV spotoch a v rámci online marketingu aktuálnej situácii okolo koronavírusu. Viaceré zobrazujú na svojich banneroch ľudí s rúškami, vyzývajú k solidarite a dodržiavaniu hygienických opatrení. Sekundárnym efektom krízy na marketing je aj pokles cien reklám na Facebooku a Google.

KEDY TO CELÉ SKONČÍ

Vzhľadom na to, že vakcína na COVID-19 je momentálne v nedohľadne a nikto nevie, kedy sa dostane dostatočne otestovaná verzia na trh, je naozaj veľmi ťažké predpokladať, kedy sa život na Slovensku i na celom svete dostane do normálu, a najmä to, ako nový normál bude vyzerať.

Viaceré vlády už avizovali ambície postupného uvoľňovania reštriktívnych opatrení, ktoré každý ďalší deň zásadne škodia ekonomike. Všetko však závisí od ďalšieho vývoja počtu nakazených a počtu úmrtí na toto respiračné ochorenie.

Total
0
Shares
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prev
CONOR MCGREGOR: AROGANTNÝ BITKÁR ALEBO BIZNISMEN?
Zdroj: monsterenergy.com

CONOR MCGREGOR: AROGANTNÝ BITKÁR ALEBO BIZNISMEN?

Zápasy zmiešaných bojových umení (Mixed martial arts) patria medzi

Next
PSYCHOLÓGIA FARIEB A JEJ OVPLYVŇOVANIE

PSYCHOLÓGIA FARIEB A JEJ OVPLYVŇOVANIE

O účinkoch farieb na ľudskú psychiku už dávno niet pochýb

You May Also Like