Americký fotograf, scenárista, režisér a bývalý profesionálny korčuliar, ktorý si vyslúžil prezývku „obľúbený fotograf Hollywoodu“. Narodil sa 29. apríla 1982 v Jacksonville na Floride a svoju kariéru začal ako profesionálny inline korčuliar, súťažil v X Games a v roku 2003 sa vydal na turné so skejtbordistom Tonym Hawkom. Napokon začal na internete uverejňovať svoje fotografie, ale ako sám tvrdí, až galéria Frasera Kee Scotta má zásluhu na objavení jeho diel.
Shieldsove vyobrazenia často obsahujú násilie, ako napr. jeho fotografia Lindsay Lohan z roku 2011, ktorá znázorňuje zakrvavenú celebritu oháňajúcu sa nožom, a tiež jeho snímka herečky Heather Morris s monoklom pod okom. Fotograf vytvoril kampane pre značky, ako Nike, Adidas, Playboy, Harley Davidson a hodinky Gerge Swiss. V roku 2013 vydal knihu svojich diel nazvanú The Dirty Side of Glamour (Obscénna stránka príťažlivosti). V roku 2015 prvýkrát debutoval ako režisér v akčnom hororovom filme Final Girl.
Fotograf Tyler Shields, žijúci v Los Angeles, vyhľadáva „krásu v chaose“, zachytávajúc mladé modelky, ale aj celebrity vo zvláštnych, ba priam dychtivých prevedeniach. Jeho rafinovaný súbor fotografií a surrealistické portréty vyjadrujú záľubu v explozívnych farbách a násilníckom podtexte. Pre sériu s názvom „Chromatic“ (2012) dal Shields modelkám vrecká s farebnými práškami a potom ich vyzval proti sebe na zápas, a tým vytvoril pestrú vojnu v dúhových odtieňoch. Vždy prekypujúce energiou a plné života, jeho fotografie pôsobia ako okná do pôvabnejšieho sveta.
Jeden z najväčších sprostredkovateľov výtvarného a dekoračného umenia Sotheby’s, v spolupráci s londýnskou galériou Imitate Modern, nadšene odprezentoval vybranú selekciu niektorých Shieldsových najikonickejších diel. Umelec sa podľa kritikov preslávil provokatívnymi fotografiami, ktoré sa týkajú tém konzumu, násilia a fantázie, jeho snímky sa pohrávajú s myšlienkami o uhle pohľadu, vyzdvihovaní štruktúry síl, hyperrealizme a kinematografii.
Shields vo svojich dielach aktívne vzdoruje moderným konceptom toho, čo má umelecký portrét predstavovať, a to prednesením jeho štruktúry v meniacej sa krajine identít a významov v našom súčasnom svete. Jeho víziou je zachytiť nový typ života, a to pomocou skúmania fiktívnej nátury histórie, ale aj klasiky.
MIZANSCÉNA
Ako režisér hudobných videí má v sebe hlboko zakorenenú kvalitu videnia. Má jednoducho dobré oko na umenie, či už filmové, alebo fotografické. Vďaka jeho neustálemu provokovaniu sa rýchlo stal referentom toho, čo dnes nazývame hrané alebo mizanscéne fotografické umenie. Tento žáner zachytáva umelo vykonštruované scény, vytvorené len na účel fotografie. Takýto prístup bol popularizovaný v osemdesiatych rokoch 20. storočia prostredníctvom diel ikonických umelcov, ako napr. Cindy Sherman a Jeff Wall.
Shields posúva limity toho, čo sa dá zachytiť v zlomku sekundy. Fotenie jeho diel je ako veľká produkcia, pripomína natáčanie filmu. Allie Evans, jedna z jeho modeliek, opísala prácu s ním takto: „Vďaka nemu máte pocit, že nič nie je nemožné. Asi preto sú jeho najlepšie diela také kúzelné.”
„Zábava tkvie v chaose a v tom, že si každé fotenie vyžaduje nové zručnosti a výzvy.“
EROTIKA
Zbieraním inšpirácie od Irvinga Penna a Helmeta Newtona – erotizmus je základom Shieldsovej praxe. V jeho dielach sa nachádza neustále hľadanie osobnej zmyselnosti a ako sám vraví:
„Tí najkultovejší ľudia majú aj svoju erotickú stránku, pretože sú trúfalí, odvážni a nebojácni, aj keby to tak bolo len počas toho momentu, keď bola daná fotka odfotená.“
POP KULTÚRA VS. HOLLYWOOD
Ako mladý fotograf vyrastajúci počas éry MySpace, Shields dobre pozná silu pop kultúry. Aj keď detstvo strávil na Floride, obýva teraz anjelské Los Angeles a je veľmi dobre oboznámený s „novým“ hollywoodskym kúzlom. Proste vie, ako sa to robí. Slová ako „Chateau Marmont“ (známy hotel v Los Angeles) alebo „Bunny“ (pipka – slang pre atraktívnu mladú ženu) sú podstatnou reprezentáciou hollywoodskeho čara. Používanie názvu značiek je niečo, čo sa v histórii umenia opakuje, a to najmä v pop-artovom umení, ako napr. pri dielach Warhola.
Fotografie ako „Chanel Silhouette“ (Silueta Chanelu), „Birkin Tug of War,“ (Ťahanica o kabelku Birkin) alebo „Prada Popcorn“ (Pukance Prada) sú príkladmi dôležitosti konzumu v našej spoločnosti, ktorý sa za poslednú dekádu prostredníctvom sociálnych sietí ešte viac zdôraznil.
Je to, samozrejme, vedľajší efekt našej nekonečnej lásky pre obdivovanie kultúry celebrít a Tyler si je toho vedomý. Kúsky ako „Match“ (Zápalka) alebo „Contemplation“ (Rozjímanie) sú ódou na náš obdiv života iných ľudí ukrytého pod rúškom tajomstva. Tieto fascinujúce obrázky sú plné fantázie, materializmu a sú zachytené pohľadom voyeura (sexuálneho sliediča).
„Skvelá fotografia zastaví čas navždy… Fotografiou chcem rozpovedať celoživotný príbeh.“
ZMYSELNÉ PERY
Pery dokážu byť pre radu očividných dôvodov erotické, takže je prirodzené, že sú pre losangelského fotografa Tylera Shieldsa opakujúcim sa motívom. Nie nadarmo si Tyler počas svojej kariéry vyslúžil pomenovania typu Nezbedník, Obľúbený fotograf Hollywoodu či Nový Andy Warhol.
Pery – nariekajúce, olizujúce, kričiace – sú kompletne vystavené v galérii Tinney Contemporary v expozícii Shieldsových diel s rovnomenným názvom. Kto by sa nechcel ocitnúť v miestnosti plnej žiadostivých pier, ktoré robia všetko možné aj nemožné, len aby vzrušili, fascinovali a provokovali pozorovateľa? Na fotografii Mouthful (Plné ústa) vystupujú rubínovočervené pery, ktoré robia presne to, čo pery bežne robievajú, od fajčenia cigariet, cez vyplazovanie jazyka až po dávanie smelých i nesmelých návrhov.
Ďalší obrázok predstavuje Chanel Acid (parfum obsahuje kyselinu). Vizuálna snímka jasnočervených pier, ktorá vyobrazuje tabletku LSD ležiacu na lesklom jazyku s vytekajúcimi slinami. Rozpúšťajúci sa papierový štvorček nie je len obyčajnou tabletkou LSD – isteže nie, hovoríme tu predsa o Shieldsovi. Slová “N°5 CHANEL PARIS ACID” pomaly miznú a Shields tým bez hanby odkazuje na fascinujúci úpadok amerického života.
Chanel Acid odhaľuje technickú brilantnosť, ktorou je Shields známy. Snímka je odfotená fotoaparátom Hasselblad so špeciálnym objektívom, fenomenálnym osvetlením s použitím filmu Fuji Classic Chrome. Avšak to, čo zo skvelej fotky spravilo fotku inovatívnu, je textúra, ktorú sliny dodali.
„To úbohé dievča tam sedelo a po ústach jej stekali sliny a kvapkali dolu“ vraví Shields. „To fotke veľmi pomohlo. Spomínam si, že keď sa objavili sliny, vtedy tá fotka ožila.“
Vďaka sklonu k extravagantnej zmyselnosti je Shields jedným z najhorúcejších umelcov súčasnej scény. Jeho diela sú intenzívne a zahŕňajú popudlivé portréty hollywoodskych celebrít, od zakrvavenej Lindsay Lohan až po Emmu Roberts, hryzúcu do kopy stodolárových bankoviek.
Shieldsa prirovnávajú k umelcom ako Andy Warhol, Helmut Newton, Robert Mapplethorpe a Richard Avedon. Ako oni, aj Shields vyhľadáva kontroverziu. Keď kvôli jednej fotke dovolil, aby aligátor obhrýzal kabelku Hermès Birkin z krokodílej kože v hodnote 100-tisíc dolárov, rozzúril tým dve subkultúry – módnych editorov a aktivistov za práva zvierat – a to jedným majstrovským ťahom. Notoricky sa preslávil, keď odfotografoval komičku Kathy Griffin, ako v ruke drží „zakrvavenú“ masku Donalda Trumpa, podľa motívov francúzskej revolúcie. Vzbudilo to pobúrenie, ale podľa slov Shieldsa bola fotka (ne)šťastnou náhodou.
„To s Katy sa odohralo behom jedného momentu,“ hovorí. „Nič z toho nebolo plánované vopred. Doslova to bolo tak, že mi na filme ostávali 3 snímky, takže som si povedal, že ho dokončím s touto fotkou a potom budeme hotoví.“
Čo ale dodatočnou myšlienkou nebolo, je Rolls Royce Explosion (Explózia Rolls Royce), ktorá bola úzkostlivo naplánovaná s celým tímom, expertom na demolácie a hasičským autom. Výsledná fotka je iskrivou zmesou krásy a deštrukcie.
„Veľa ľudom bolo hrozne ľúto, keď sme to auto vyhodili do vzduchu, ale deštrukcia je formou tvorby,“ vraví Shields. „O 100 rokov môže byť to auto už len hrdzavým vrakom. Ale tá fotka bude žiť navždy.“
Súhlasíte?